fbpx

DE DEADLIFT: WELKE UITVOERING PAST HET BESTE BIJ JOUW DOELSTELLING?

 In OEFENINGEN
deadlift romanian conventionele deadlift
De Deadlift is een heupdominatie beweging (=hip hinge). Je traint met deze oefening je rug, billen en de hamstrings. Hoe je in verhouding welke spieren traint heeft voornamelijk te maken met hoe ver je naar voren leunt en hoe ver het gewicht van je af is.
De Deadlift kan je gebruiken:
1. om meerdere spiergroepen aan te spreken of te isoleren
2. Voor pure kracht om zoveel mogelijk gewicht te tillen
Dit zijn twee verschillende doelstellingen. Welke uitvoering past nu het beste bij jou doelstelling?!
>>Conventionele Deadlift of Sumo Deadlift: Wanneer je een zo zwaar mogelijk gewicht van de grond omhoog wilt brengen wil je dit zo efficiënt mogelijk doen. Plaats de schenen loodrecht en zo dicht mogelijk bij de stang. Ook tijdens het liften hou je de stang dicht bij je.
>>Romanian Deadlift: focus ligt hier meer op de isolatie van de hamstrings en de lage rug. Hierbij hou je stang iets meer van je af en leun je meer naar voren. Hierdoor wordt de lastarm en daardoor de belasting op de hamstring en de rug groter.
Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Dutch NL English EN
squat knieblessure